Een nieuwe vliegtaks, die momenteel op tafel ligt bij de begrotingsonderhandelingen tussen kabinet en oppositie, zou een geweldige dreun betekenen voor de Nederlandse concurrentiepositie.

Dat was dinsdag de eensgezinde boodschap van de topmannen van Schiphol en KLM.

“Hordes mensen gaan met de auto de grens over om daar te vliegen”, voorspelde KLM-topman Camiel Eurlings. “Dat zagen we 5 jaar geleden ook gebeuren. Kijk de boeken er nog maar eens op na. Het is slecht voor de economie en het milieu schiet er niets mee op. Gelukkig hebben we de fout toen snel hersteld, maar laten we die nu niet nog een keer maken.”

[Lees ook: Maakt de vliegtaks een comeback?]

Eurlings wees op de grote problemen die de luchtvaartbranche de afgelopen jaren heeft gekend. “We hebben onze mensen jaren op de nullijn gehouden. Als je dan zo’n klap krijgt op het moment dat de zon eindelijk weer een beetje begint te schijnen, is dat heel zuur.”

Nederland minder aantrekkelijk

Onder premier Balkenende werd in 2008 al een belasting op vliegtickets ingevoerd in Nederland. Passagiers die vanaf Nederlandse luchthavens vertrokken betaalden toen een toeslag van 11,25 euro op vluchten van maximaal 2500 kilometer en 45 euro voor langere vluchten.

De vliegtaks leidde op Schiphol tot een afname van het aantal passagiers met 10 procent, aldus topman Jos Nijhuis. "Dat zou nu neerkomen op zo'n 5 miljoen per jaar. Dan praat je over 5000 directe en 25.000 indirecte banen die op het spel staan. Daar komt nog bij dat ons netwerk van verbindingen dreigt uit te dunnen, wat Nederland minder aantrekkelijk maakt voor grote internationale bedrijven."

Zwaarste klappen Transavia

Budgetdochter Transavia, die het vooral van vakantievluchten moet hebben, kan de zwaarste klappen verwachten. De concurrentie met prijsvechters als Ryanair en EasyJet is nu al moordend. "Met een vliegtaks ga je dat gevecht ook nog eens aan met één arm op de rug gebonden'', zei directeur Mattijs ten Brink.

De hele luchtvaart protesteert dinsdag tegen de vliegtaks in Den Haag. Schiphol dreigde al minder te investeren als de vliegtaks zou worden ingevoerd.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl